Stresspreventie bedrijven

Stresspreventie bedrijven

Preventie, achteraf of vooraf?

De meeste interventies in verband met stress en burn-out vinden nog steeds achteraf plaats! Organisaties beginnen echter steeds meer in te zien dat zij, naast de werknemer, ook verantwoordelijkheid dragen bij het voorkomen van burn-out.

Preventie kan nuttige inzichten geven, ontevredenheid en ziekteverzuim voorkomen, prestaties en effectiviteit vergroten en kosten besparen.

Organisaties zien in toenemende mate dat zaken als de aard van het beroep, de manier van werken, de omgang met collega’s en leidinggevenden een grote invloed hebben op de beleving van het werk. Deze beleving van het werk kan leiden tot geïnspireerde en gemotiveerde werknemers, terwijl dit aan de andere kant ook tot burn-out kan leiden.

Een negatieve beleving van het werk kan leiden tot hoge kostenposten vanwege ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.
De grootste kostenposten die door een negatieve beleving van het werk en de daaruit voortvloeiende problematiek kunnen ontstaan zijn echter:

  • een lage kwaliteit en kwantiteit van de productie
  • gemiste kansen
  • interne conflicten
  • ineffectieve samenwerking
  • verstoorde verhoudingen
  • verstoorde relaties met klanten
  • verlies van klanten
  • een groot verloop van de medewerkers
  • beschadiging van het bedrijfsimago
  • negatieve PR.

Doordat er op dit gebied steeds meer bewustwording ontstaat, zijn organisaties in toenemende mate geneigd de aandacht te verschuiven naar preventie ten aanzien van dit soort arbeidsgerelateerde problemen en het tegengaan van stress en burn-out.

Stresspreventie bedrijven

Uw medewerkers bepalen het succes van uw organisatie. Als zij in de knel komen, schaadt dat uw organisatie.

Het herkennen en erkennen van stress

Bij het voorkomen van burn-out is het herkennen van stress én de factoren die hiertoe hebben geleid, van groot belang. Zoals onder stress, overspannen en burn-out is beschreven, kan werkstress leiden tot chronische stress. Als dit het geval is, zullen op den duur uitputting en burn-out vanzelf volgen.

Stress is te herkennen aan lichamelijke, psychische, sociale- en gedragssignalen. Bijvoorbeeld een verlaagde weerstand, hoofdpijn, maagpijn en rugpijn. Daarnaast ook een vermindering van het concentratievermogen en het geheugen, prikkelbaarheid en (op den duur) cynisme. Ook hyperactiviteit en impulsiviteit kunnen signalen zijn van stress. Sociale signalen van stress zijn bijvoorbeeld het krijgen van conflicten en het zichzelf terugtrekken. In veel gevallen is het vooral de omgeving die deze signalen snel kan herkennen.

We zijn vaak geneigd de signalen van stress als tijdelijk of ‘normaal’ te zien. We hebben immers allemaal wel eens stress. Toch is het belangrijk alert te zijn op het herkennen en voorkomen van stress omdat deze op den duur kan overgaan in chronische stress. Deze overgang is moeilijk te herkennen en verloopt vaak onbewust. Daarnaast is het voor veel mensen lastig om naar zichzelf en hun omgeving toe te erkennen dat hun grens is bereikt. Het aangaan van een gesprek met de leidinggevende of bedrijfsarts kan als zo’n hoge drempel ervaren worden, dat men eerder geneigd is te hopen of verwachten dat de stress wel over zal gaan en het vervolgens nog even te proberen.

Om dit te voorkomen kan het herkennen en erkennen van stress bijvoorbeeld op de interne agenda geplaatst worden. Door het thema werkstress met enige regelmaat te bespreken kunnen de drempels worden verlaagd. Ook kan het thema worden behandeld tijdens trainingen, intervisie of presentaties door derden. Zeker als de aard van het werk stress met zich meeneemt, is een inbedding van dit thema in de organisatie en de cultuur van groot belang. De Praktijk voor Zelfmanagement kan u hierbij van dienst zijn.

Risicofactoren en beschermende factoren

Er kunnen factoren worden onderscheiden die in belangrijke mate het risico op burn-out bepalen.

Deze risicofactoren zijn:

  • overbelasting (meer in minder tijd doen, hoge productie en werkdruk)
  • gebrek aan beheersing (onvoldoende prioriteiten stellen)
  • onvoldoende beloning (waardering, salaris, arbeidsvoorwaarden)
  • onrechtvaardigheid (regels en beleid, niet gericht op alle belangen)
  • saamhorigheid (geringe baanzekerheid, weinig teamwerk en sociale contacten)
  • conflict in waarden (verschil tussen werknemer en werkgever)
  • versnelde toename van veranderingen (reorganisaties, fusies, functieveranderingen, et cetera)
  • verschuiving van fysieke naar mentale belasting (zware mentale belasting zonder fysieke belasting)
  • toegenomen verantwoordelijkheid (meer complexe beslissingen nemen)

Er kunnen ook beschermende factoren worden onderscheiden die in belangrijke mate het risico op burn-out kunnen voorkomen.

Deze beschermende factoren zijn:

  • zinvol werk (matige administratieve druk, ‘nuttige’ taken)
  • autonomie (voldoende vrijheid en beheersing)
  • steun van de organisatie (waardering, ondersteuning door de direct leidinggevende)

Draaglast versus draagkracht

Als verschillende kanten van een weegschaal kan men draaglast (de belasting in het werk) en de draagkracht onderscheiden.

Naarmate de disbalans tussen draaglast en draagkracht groter is, neemt de kans op werkstress toe. Zoals op deze website reeds is aangegeven, kan dit op den duur leiden tot chronische stress en burn-out.

De draaglast bestaat uit de gebeurtenissen, situatie en eisen die aan iemand gesteld worden en die hij aan zichzelf stelt. De bovengenoemde risicofactoren zijn voorbeelden van draaglast. Ook zijn belastende factoren vanuit privé onderdeel van de draaglast. Denk hierbij aan relatieproblemen, financiële problemen of ziekte.

De draagkracht bestaat uit de mogelijkheden die iemand heeft om belastende situaties te voorkomen en aan te pakken.

Naast de bovengenoemde beschermende factoren zijn voorbeelden van draagkracht:

  • het tijdig ontspannen en herstellen door bijvoorbeeld het nemen van pauzes
  • het stellen van grenzen en assertiviteit
  • het vragen van sociale steun
  • conflicthantering
  • time management
  • positieve instelling en manier van denken
  • goede probleemhantering

Wat ik voor u en uw organisatie kan betekenen

Een goed preventiebeleid gaat er vanuit dat de gezondheid van de werknemer en de organisatie elkaar beïnvloeden. Op dit vlak is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid om werkstress te voorkomen en gericht te zijn op een goede afstemming tussen de werkgever en werknemer op de bovengenoemde risico- en beschermende factoren van burn-out. Het management kan een goed burn-outpreventieprogramma opstellen dat hierop inspeelt.

Ik u graag van dienst als het gaat om (preventieve) individuele begeleiding en het geven van voorlichting en trainingen op onze locatie over stress, overspannen(heid) en burn-out. Hierdoor kunnen risicofactoren tijdig worden onderscheiden en aangepakt. Ook wordt het bewustzijn vergroot, waardoor stress vroegtijdig wordt herkend. Daarnaast kan er gewerkt worden aan het vergroten van individuele vaardigheden zodat men beter om kan gaan met werkstress. Dit kan tijdens groepstrainingen, maar ook tijdens individuele sessies plaatsvinden.

Vanzelfsprekend begeleid ik leidinggevenden en werknemers ook zodra er werkstress of burn-outklachten aanwezig zijn, of er een diagnose burn-out is gesteld. Ik maak gebruik van een uitgebreid herstelprogramma dat individueel wordt afgestemd.

U bent op de pagina: stresspreventie bedrijven.

Contact opnemen

Specialisaties

Nieuws & Blog

Contact