Stoppen met piekeren

Stoppen met piekeren

Bij de Praktijk voor Zelfmanagement kan je leren te stoppen met piekeren. Op deze pagina kan je hier meer over lezen.

Wat is piekeren?

Piekeren is het continue denken aan een bepaald onderwerp, zonder dat dit tot een oplossing leidt. Vaak zijn dit onderwerpen over het verleden of de toekomst. Het piekeren gaat bijvoorbeeld over gebeurtenissen die niet prettig waren, of situaties waarin dingen verkeerd liepen of mis kunnen gaan.

Stoppen met piekeren

Piekeren veroorzaakt stress, onrust en spanning

Synoniemen van piekeren zijn: dubben, tobben en overpeinzen. Ook wordt het omschreven als: “het overmatig zorgen maken”. Iedereen piekert wel eens. Het kan echter een probleem worden als er klachten door ontstaan en / of als het je in jouw dagelijks leven beperkt.

Wat zijn de gevolgen van piekeren?

Klachten als gevolg van piekeren kunnen o.a. zijn:

  • mentale en lichamelijke vermoeidheid en lusteloosheid
  • slecht (in)slapen
  • moeilijk tot actie of beslissingen komen
  • spanningsklachten (o.a. in de buik, de rug, het hoofd)
  • stress, hartkloppingen, angsten, hyperventilatie
  • somberheid / stemmingswisselingen
  • negatieve gevoelens door gepieker, zoals boosheid, schuldgevoel, faalangst en somberheid

Piekeren verminderen

Gelukkig zijn er een aantal manieren om piekeren op te kunnen lossen! Bij de Praktijk voor Zelfmanagement kan je terecht voor een combinatie van methoden die je zelf leert te gebruiken en waarmee je het piekeren kunt verminderen tot een niveau waarbij de klachten sterk zijn verminderd. Ook leer je, dat als het piekeren om welke reden dan ook terugkomt, wat je kan doen om dit te stoppen.

Daarbij wordt jouw zelfmanagement vergroot, dat betekent dat je zelf de oorzaken van jouw piekergedrag zal ontdekken, en ook welke methoden jij het liefste gebruikt om het piekeren te verminderen. Daarbij is het belangrijk dat je bereid bent om open te staan voor nieuwe manieren om met situaties om te gaan.

Als je dit aangaat en je het piekeren kunt stoppen, zal je meer rust, kalmte, vertrouwen en plezier ervaren.

Stoppen met piekeren

Ervaar meer rust, kalmte en plezier

Ook kan je bij ons een mindfulnesstraining volgen. Net als andere methoden, is dit een bewezen effectieve methode tegen piekeren.

Heb je vragen of wil je je aanmelden voor een (gratis) kennismakingsgesprek? Neem vandaag nog contact met me op!

Wouter-Jan

Je bent nu op de pagina: “Stoppen met piekeren”.

Contact opnemen

Specialisaties

Nieuws & Blog

Contact